torsdag 5. september 2013

Hjemmelagde sunne knekkebrød

Pga. jeg har måtte ta bort både melk, gjær, gluten og sukker fra kostholdet mitt har jeg trålet både oppskriftsbøker og blogger på leit etter enkle oppskrifter som jeg faktisk kan spise. Frokost er vel det måltidet jeg syns er vanskeligst. Men kom på at jeg kan jo bare lage glutenfrie knekkebrød (det er (var?) jo så inn å lage hjemmelagde knekkebrød. Men jeg har ikke gjort det før selv for jeg trodde det var så vanskelig. Men det er det jo absolutt ikke! Dessuten blir det veldig lite oppvask av det også. HURRA for det=)

Legger ved oppskriften på de som jeg lager. Er ikke så glad i solsikkekjerner og gresskarkjerner derfor har jeg tilpasset oppskriften etter hva jeg liker selv.

Hjemmelagde glutenfrie knekkebrød:

4 dl grovt glutenfritt mel (eg blande bare sammen litt av det eg har i skapet)
4 dl glutenfrie havregryn
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann

Bland sammen alt det tørre og rør inn vann til en tykk deig.
Dekk tre stekebrett med bakepapir og fordel deigen utover de tre stekebrettene.
Orginalt i oppskriftene jeg har funnet står det at en skal fordele deigen utover to stekebrett, men jeg liker de tynnest mulig derfor fordeler jeg over tre brett (Bruk en slikkepott slik at det blir jevnt).
Stek brettene i 10 min, ta ut brettene og del opp i passende stykker med en pizzarulle eller en kniv.
Sett brettene inn i ovnene igjen og stek i ca 1 time til.
Jeg steker på varmluft på 160 grader.
Bytt gjerne plass på stekebrettene halvveis i steketiden dersom stekeovnen steker ujevnt.
Når brettene har stekt i 1 time slår jeg av stekeovnen og lar brettene stå og avkjøle seg i stekeovnen med åpen dør.

Brekk knekkebrødene opp i biter og oppbevar i tett boks.

De er knallgode, så anbefaler alle å prøve:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar