lørdag 7. september 2013

Glutenfri, gjærfri og melkefri pizza

I går kveld prøvde jeg meg på glutenfri pizza laget med bakepulver. Måtte komponere oppskrift selv, så det ble nå så som så. Men pizzaen var egentlig veldig god den=) Tror nok jeg kommer til å lage den igjen=) Laget også en med speltmel (bakepulver dette og) til mannen. Tror han og ble veldig fornøyd. Legger ved oppskrift

3 dl glutenfritt mel (jeg blandet sammen både fint og grovt)
2 ts bakepulver
1 ts fiberhusk
ca 2 dl vann
1 ts fint havsalt
2 ss solsikkeolje

Bland sammen det tørre og rør tilslutt inn vann og olje. Ta deigen over på en steikeplate og bruk slikkepott til å fordele deigen med (deigen er litt klissete).

Jeg laget eget fyll av kjøttdeig, purreløk, paprika, squash og 3 ss tomatpure. Neste gang tror jeg at jeg bør finne noe annet enn tomatpure da jeg har funnet ut at jeg reagerer på tomat også.
Jeg krydret med paprika krydder, salt, chili og hvitløkskrydder.

Steik pizzaen i 10-15 min på 220 grader (jeg steikte på varmluft da jeg hadde to pizzaer inni).



Jeg hadde også på soya ost, men tror ikke jeg kommer til å ha det på neste gang. Bedre med godt med fyll og ingen ekkel etterligning på ost. Pizzaen var i hvert fall veldig god som fredagskos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar