mandag 20. januar 2014

Blomkålsuppe

I og med at der er mye jeg ikke kan spise for tiden, så blir det meste lagt fra bunnen av (pose mat er fyfy - det består jo av mye sukker bl.a.).

Har funnet ut at blomkålsuppe er ganske så godt og snilt med magen min og.
Legger ved oppskrift/det jeg pleier ha i suppen.

2 blomkål
1 løk
Vann (ca 1 liter)
buljong (grønnsaksbuljong eller kyllingbuljong til valgt mengde med vann)
1-2 dl soyafløte (kremfløte hvis en tåler melk)
salt og pepper
Evnt. stekte baconbiter

Kok opp vann med buljong i, og tilsett blomkålen i biter (her kan en f.eks. bruke 1 1/2 blomkål, og tilsette det siste halve for å få mer tyggemotstand tilslutt) samt løken i biter. La dette koke til blomkålen er mør. Bruk stavmikser og mos blomkålen slik at en får en ønsket konsistens på suppen. Tilsett tilslutt soyafløte for kremet smak og smak til med salt og pepper.
Min mann fikk baconbiter i sin forrige gang jeg laget slik at det ble en mer smakfull middag (jeg skal spise minimalt med svin og bør vel droppe det).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar