tirsdag 27. november 2012

Godbit tips til dere med hund =)

Som jeg har nevnt tidligere har vi en unghundtispe på snart 14 mnd nå. Hun er veldig kresen i matveien og spesielt når det gjelder godbiter. En får ikke stappet i hva som helst i den frøkna der. Men på en trening ble jeg introdusert for tørket leverbiter. Å jammen la ikke frøkna sin elsk på det. Så jeg har kokt og tørket mange kilo lever etterhvert.
Igår var jeg å hentet 5 kg med storfe lever, så kvelden igår gikk med til koking, skjæring og tørking av lever (i tillegg til litt skole og 71 grader nord).

Fremgangsmåten på å lage leverbiter er enkel.

Kjøp inn litt lever (Rema 1000 har grei pris på dette).
Kok opp vann i en stor gryte (tilpass til hvilken mengde lever du skal koke).
Ha i leveren og la det koke i 1-2 timer.
Ta leveren opp av vannet og la den kjøle seg litt før du skjærer i biter. (Jeg pleier skjære halvparten i små biter og resten i biter som kan rives opp i ønsket størrelse).
Legg leveren ut på bakepapir på stekebrettene.
Tørk leveren på ca 50-75 grader varmluft i 1-4 timer. Alt etter hvilken konsistens du ønsker på leverbitene.

NB! HUSK å av og til åpne ovnen og la den stå på gløtt for å få ut damp.

Hundene elsker disse godbitene.

Helt tilslutt et bilde av min flotte mann og vår viltre firbeinte Vilja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar